Scythe recenzja gry planszowej

Kilmat Gry

Scythe, czyli po polsku kosa. Nie wiem dlaczego wydawcy coraz częściej decydują się na nie tłumaczenie tytułów gier. Jak sprawdzałem na BGG to są kraje gdzie nazwa była lokalizowana. Może chodzi o trudność w dopasowaniu do nazwy tytułowej kosy, litera "c" dobrze się do tego nadaje, więc nazwa zlokalizowana np. "Koca" tego problemu nie miały. 

Warto wiedzieć co oznacza tytuł gry. Kosa dopasowuje się idealnie do pięknych obrazów namalowanych przez Różalskiego (tak polak odpowiadał za stronę graficzną gry), które z kolei przynoszą na myśł sielankowe obrazy Chełmońskiego, tak tylko u Chełmońskiego nie było mechów :)

Fabuła gry toczy się w latach 20 poprzedniego wieku, ale jest to rzeczywistość alternatywna. Świat stworzony przez Jameya Stegmaiera i wizualnie przez Jakuba Różalskiego to pozostałość po Wielkiej Wojnie w Europie... stop w Europii :) W pokrytych śniegiem zgliszczach we Wschodniej Europii pięć frakcji (w podstawce 5 a z dodatkami nawer 7) walczy o przywództwo, a przywództwo, czyli zwycięstwo w grze może dać fortuna oraz chwała.

 

 

IMG_8091

Pięknie namalowane karty spotkań

 

Co w pudełku

Pudło gry z podstawową wersją gry jest duże, ponadprzciętne. Zaglądając do środka okaże się dlaczego :)  Edycja którą posiadam to edycja angielska z najnowszego chyba dodruku i jest wydana bardzo starannie oraz jakościowo bardzo wysoko.

W pudełku znajdziemy:

  • Planszę - dużą kartonową planszę, która jest dwustronna, z drugiej strony znajduje się połowa planszy w powiększeniu. W zamyśle dodatek dodaje drugą połowę i można wtedy grać na naprawdę ogromnej planszy. Mając tylko podstawkę skupiamy się zatem wyłącznie na stronie gdzie plansza jest w mniejszej skali ale w całości.
  • Plastikowe miniaturki, dla każego gracza w kolorach gracza znajdziemy:
    • Figurkę bohatera. Są one duże, ładne i szczegółowe. Bardzo dobry materiał do malowania. Każdy bohater ma swojego zwierzaka.
    • Po cztery figurki mechów - każdy kolor gracza ma inne!
  • Bardzo dużo naczników drewnianych, takżę w kolorach graczy
    • Znacznik akcji
    • Znacznik popularności
    • Znacznik siły
    • po 6 gwiazdek
    • po 4 różne budowle - każda inna (w tym wiatrak :) )
    • po 4 naczniki rekrutów
    • po 8 robotników
    • po 6 kost technlogii
  • Plansze frakcji:
    • Nordia
    • Saksonia
    • Polania
    • Krym
    • Roswiecja
  • 5 plansz graczy
  • 80 znaczników zasobów - po 20 żywności, metalu, drewna i ropy
  • 80 kartonowych monet - ładne nawet z dziurkami :)
  • 12 znaczników spotkań
  • 2 obrotowe wskaźniki siły
  • Ponad 100 rożnych pięknie ilustrowanych kart:
    • Karty walki
    • Karty celów
    • Karty spotkań
    • Karty fabryki
    • Karty przeprawy
    • Karty premii w budowie
  • Pomoce gracza
    • 5 kart szybkiego startu
    • instrukcja
  • Dwa pojemniki plastikowe zamykane, które ja używam do zasobów - góra i dół osobo.

Wszystko to w pudełku ma swoje miejsce. Figurki mają dwa dedykowany inserty,  żetony mają ciekawe nieprzeźroczyste woreczki "piankowe" - takie ekologiczne woreczki strunowe. Przegródka w pudełku dzieli je tak by wpasować dobrze planszetki. Jakościowo wszystko wykonane jest naprawdę dobrze. Wzór do naśladowania.

 

 

niedzwiez

Na planszy figurka Ani i Wojtka z frakcji Polania

 

Jak gramy?

Losujemy plansze graczy oraz frakcji - mamy więc sporo kombinacji, bo każa plansza jest inna. Na planszy jest 7 iejsc w ktorych zaczynają poszzceglne frackcje - dwa już na wyrost pod dodatek.

Grac w turze wybiera akacje z planszy frakcji. akcje są podzielone na góne i dolne, w swojej turze trzeba zmienić sekcję na planszy i wybrać pojednej akcji - ale nieobowiązkowo z górnej części i z dolnej części planszy frakcji. Tury sąwiećw miarę szybkie bo wykonujemy po maksyalnie dwie akcje.  

Poza akcjami wybieranymi możemy, gdy spełniamy warunki, zrealizować kartę celu w dowolnym momencie rundy jako akcję darmową.

Jakie akcje możemy wykonywać ?

  • Ruch po pięknej planszy - możemy poruszać się bohaterem, mechami oraz robotnikami. Mechy mogą służyćnawet jako "środki transportu i coś przenosić" :)
  • Wzmocnienie - czyli śróowanie parametw takich jak siła.
  • Handel - możemy kupowaćzasoby i popularność - kóa jest bardzo istotna w punktacji końcowej.
  • Produkcja - jesli mamy gdzie mozemy sami produkować zasoby
  • Ulepszenia infrastruktury czyli tehnologia
  • Rozmieszczenie - anim można siębezie ruszyć trzba np. mecha ustawić na planszy. Tutaj mamy dużą różnorodność w zależności od Frakcji, którą gramy.
  • Budowa. Mamy do wyboru Pomnik, Młyn, Kopalnię, Zrojownię
  • Werbunek - Jak mamy odpowiednią ilość żywności możemy zwerbowaćrekrutów by wzmocnićnaszą frakcję.

 

Asymetryczność

Asymetryczność w grze jest bardzo duża, mamy różne frakcje, któe maja różne plansze z inaczej rozmieszczonymi akcjami, każda frakcja ma swoją specjalną "Zdolność" co też urozmaica rozgrywkę.

Zdolności te są związane ze zwierzęcymi towarzyszami naszych bohaterów.

Walka

Walka w grze jest, l nie ejst kluczowa, mona wygraćunikając walki, zrojenie obniża popularność a to też jest ważne w puntacji końcowej. Do walki słuzą poza jednostkami karty walki, które mają po prostu liczby - jest tutaj zawtem pewien element losowości (karty mająsiłę od 2 do 5), oraz wskaźniki siły.

Warunki zwycięstwa

Gra kończy sięw momencie gdy pierwszy gracz umieści ostatnią gwiazdkęna planszy.  Wygrywa ten gracz, kty ma najwięcej pieniędzy, alelicząsię nie tylko pieniądze w gotówce posiadane przez graczy w momencie wywołania końca gry, ale takżę na koniec spienięża się też dodatkowe elementy gry:

  • gwiazki umieszczone na planszy
  • kontrolowane terytorium
  • konrolowane zasoby

Ilość pieniędzy otrzymywanych za te poszczególne elementy zależy od popularności frakcji, czyli warto zachować balans - i to jest piekne w tej grze :)

Są jeszcze nagrody pieniężne za karty premii za budowę

 

stół na dworze

Gra pięknie prezentuje się na stole

 

Gra ma takżę swoją fabułę - dzięki kartom spotkań, któe są jednym z piękniej ilustrowanych elementów gry.

Ja osobiście klasyfikujęgręjako cywilizacyjna gra postapokaliptyczne :) Wiem mozżę bez sensu, ale jestem miłośnikiem gier cywilizacyjnych.  A wiele elementów gry przypomina mi np. pewne mechaniki z gier z linii Terra Mystica, które uwielbiam.

Posumowanie

Gra na tyle mi sięspodobała, żę planuję uzupełnienie kolekcji o dodatki.

Moja ocena gry 9 + 0,5 = 9,5 t połóka dodatkowa to za cudowny świat stworzony przez naszego rodaka Róalskiego, a 9 to dzięki geniuszowi Jameya Stegmaiera :)

Komu gra może się nie spodobać ? jeśli ktoś woli gry typowo wojenno-taktyczne, to powinien sięgnąć po inne tutyły, tutaj poza strategią wojskową i taktyką mamy dużo budowania i eksploracji świata.

Gra idealnie się dopasowuje  do miłośników gier euro/strategicznych, dla których klimat też jest  ważny :) To jest naprawdę unikat by w grze były obecne zarówno myślenie strategiczne oraz klimat

 

Gdzie kupić

Jesteś zainteresowany grą ? Sprawdź dostępność gry w portalu planszeo.pl: https://planszeo.pl/gry-planszowe/scythe

 

Współpraca

Grę otrzymałem od wydawcy firmy Stonemaier w celach recenzencko/kreatorskich za co serdecznie dziękuję, ale fakt ten nie miał wpływu na moje przemyślenia i to co napisałem.